Nie zastanawiało Was kiedykolwiek jak to możliwe, że w erze wielkich supermarketów i dyskontów spożywczych działa tak wiele warzywniaków? Najwięcej z nich spotkamy na potężnych osiedlach mieszkaniowych w okolicy blokowisk. Biorąc pod uwagę czasy, kiedy niemal wszyscy chcą być fit, rośnie grupa vegan, a klienci co raz większą wagę przywiązują do jakości i świeżości warzyw i owoców, warzywniak może być opłacalnym biznesem.

Jeśli kusi Ciebie otwarcie własnego warzywniaka, albo po prostu ciekawi Ciebie jak prowadzi się ten biznes i ile można z niego zarobić, zapraszamy do czytania.


Trendy rynkowe

Jak napisano we wstępie wszystko wskazuje na to, że mamy dobry czas na prowadzenie warzywniaka. Po pierwsze rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy chcą kupować świeże warzywa i owoce od polskich dostawców, po drugie nieznacznie rośnie spożycie warzyw i owoców (zwłaszcza tych drugich). Te dwa czynniki wpływają na zainteresowanie ofertą warzywniaków.

Działalność dla rannych ptaszków

Prowadzenie warzywniaka nie należy do najłatwiejszych prac. Wymaga ono wczesnego wstawania – warzywniak powinien być czynny od 7 lub 8 rano, a przed jego otwarciem często trzeba będzie samodzielnie pojechać po towar bezpośrednio do rolnika lub na targ warzywny. Nie zawsze możliwe będzie umówienie dostarczenia towaru przez dostawcę. Dodatkowo jest to praca, która będzie wymagała od nas sporo wysiłku – wyładowywania warzyw, ich selekcji, przesypywania z pojemnika do pojemnika. Po zamknięciu sklepu dobrze byłoby posprzątać i przygotować warzywniak na następny dzień handlowy. Sklep powinien być czynny także w soboty, czasem w niedziele. Samodzielne prowadzenie warzywniaka będzie bardzo absorbujące, a żeby mieć pracownika będziemy musieli generować niemały obrót, które pozwoli na utrzymanie siebie i pracownika.

Polub nas i bądź na bieżąco

Lokalizacja i wygląd sklepu

Warzywniak powinien być zlokalizowany blisko dużych skupisk ludności, najlepiej na osiedlach, przy głównych szlakach komunikacyjnych – chodnik, główna droga dojazdowa, najlepiej w miejscu, gdzie klient może zaparkować pojazd, dokonać zakupu i pojechać dalej. Jednocześnie ważne jest, aby klient mógł wejść do sklepu prostu z chodnika np. w drodze do domu.

Bardzo istotne są także godziny otwarcia warzywniaka – najlepiej, aby był on czynny w godzinach 7-19, lub 8-20. Kluczowe są godziny poranne – zakupy robią klienci w podeszłym wieku (emeryci) i godziny popołudniowe – po pracy zakupy robią osoby pracujące wracające z pracy.

Do prowadzenia warzywnika powinien wystarczyć Tobie lokal mający 20-30m kwadratowych powierzchni, dodatkowo potrzebne będzie zaplecze socjalne z ladą chłodniczą i toaleta. W warzywniaku najlepiej użyć regałów drewnianych lub metalowych, na których zostaną wyłożone plastikowe skrzynie z towarem. Dobrą praktyką są lustra mocowane na suficie, w których odbija się ekspozycja co wywołuje wrażenie bogactwa oferty. Warzywniak powinien być czysty i sterylny – efekt ten pomogą wywołać jasne, najlepiej białe ściany, sufity i jasne lub drewniane podłogi – drewno kojarzy się z naturą. Nieodzowna będzie również nazwa warzywniaka, która powinna być chwytliwa i kojarzyć się z miejscem zakupu warzyw i owoców.

Reklama dźwignią handlu

Warto zastanowić się również nad promocją warzywniaka w sieci i założeniem kanału na facebooku lub wysyłania sms do swoich klientów z informacją o dostawie wyjątkowych produktów – np. owoców tropikalnych (masowa wysyłka, są dostępne oferty gdzie za sms zapłacimy 5 gr). Na facebook możemy publikować ładne zdjęcia z nowo dostarczonymi towarami, co będzie przypominało klientom o naszym sklepie i akcjach promocyjnych. Tak prowadzona promocja z pewnością zbuduje warzywniakowi dobrą markę i zwiększy jego popularność w mieście.

Zaopatrzenie sklepu

Są owoce i warzywa, których w warzywniaku na pewno nie może zabraknąć, są też takie które możemy zaliczyć do drugiej kategorii – na których nie będzie się opierał nasz obrót, ale które warto mieć, jeśli mamy wystarczająco dużą powierzchnię. Najczęściej klienci będą pytali o świeże jabłka, gruszki, pomidory, sałatę, ogórki, ziemniaki – wystarczy po 10–15 kg każdego asortymentu – to produkty szybko rotujące. W sezonie obowiązkowo musimy mieć czereśnie, truskawki, bób, wiśnie, porzeczki czy agrest. Przy większym lokalu – powyżej 20m warto przemyśleć rozszerzenie sprzedaży o przetwory – ogórki małosolne, kiszone, konserwowe, dżemy, grzybki w zalewie octowej, a także orzechy na wagę – nerkowce, laskowe, włoskie, brazylijskie. To już nie typowy warzywniak, ale strefa zdrowej żywności, która przyciągnie dodatkowych klientów.

Czego potrzebujesz na start

Potrzebny będzie lokal powyżej 20m², 30m² pozwoli Tobie na wprowadzenie dodatkowego asortymentu – orzechy, przetwory. Pamiętaj o tym, że musisz mieć zaplecze socjalne, toaletę + miejsce na chłodnię. Lokal będzie musiał być wyposażony w ladę, kasę fiskalną, wagę spożywczą a także regały – drewniane, metalowe lub chromowane. Dobrze nad regałami zawiesić lustra z powodów opisanych powyżej. Dla komfortu pracy i komfortu klientów przydałaby się również klimatyzacja, szczególnie latem. Nie ze wszystkimi dostawcami dogadasz się na dowóz towaru więc potrzebny będzie również samochód – najlepiej bus do dowożenia towaru, najlepiej o ładowności do 1 tony.

Zanim ruszysz musisz:
  • wyposażyć sklep zgodnie z przepisami technicznymi, wodno-kanalizacyjnymi
  • zgłosić sklep do Państwowej Straży Pożarnej
  • zgłosić sklep do Państwowej Inspekcji Pracy
  • złożyć wniosek do Państwowej Inspekcji Sanitarnej o zatwierdzenie lokalu i wpisanie do rejestru zakładów podlegających kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  • podpisać umowy z dostawcami mediów, z firmą wywożącą śmieci, prowadzącą deratyzację i dezynfekcję
  • wystąpić o opinię kominiarską dotyczącą wentylacji pomieszczeń
  • złożyć pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich użytkowania przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży
  • dokonać instalacji i fiskalizacji kas, zgłosić kasy w terminie 7 dni do właściwego urzędu skarbowego
  • wyposażyć placówki w urządzenia chłodnicze i meble
Kalkulacja kosztów i zysków

Na użytek kalkulacji załóżmy, że prowadzimy warzywniak zatrudniający jednego pracownika i mamy dziennie 100 klientów kupujących średnio towar za 25 zł.

Koszty na start

Koszty stałe

Zysk

 

Udostępnij:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments