Jedna z największych sieci sklepów spożywczych w Polsce oraz Europie, znana z szerokiego asortymentu, dużych parkingów, dobrego marketingu i atrakcyjnej polityki płacowej dla swoich pracowników. Jak powstał LIDL i jak doszedł do takiej potęgi? Spróbujmy znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Lidl jest obecny w Polsce od 2002r, a obecnie jest drugą po Biedronce siecią spożywczych sklepów średniej wielkości w Polsce. Obecnie Lidl ma w Polsce ponad 500 sklepów, notuje dwucyfrowe wzrosty przychodu znacznie wyprzedzając Biedronkę, zatrudnia ponad 17 000 pracowników i notuje przychód rzędu 22 mld złotych i zysk na poziomie 1 mld złotych. Niemiecka firma działała w 26 krajach i weszła na rynek amerykański, gdzie stanęła w szranki z  potężnym Walmartem.


Zaczęło się w latach 30

Początek działalności Lida datuje się na 1930r., kiedy to rodzina Schwarców założyła w niemieckim Heilbronn hurtownię owoców egzotycznych, które importowała min. z kolonii niemieckich w Afryce. Początkowo firma działała skromnie znacznie przyspieszając po dołączeniu do niej Józega Schwarca, który znacznie rozwinął dystrybucję i utworzył z niej dużą hurtownię owoców tropikalnych oraz artykułów spożywczych – firma zmieniła nazwę z Südfrüchte Großhandlung Lidl & Co na Lidl & Schwarz Lebensmittel-Sortiments-Großhandel. Druga wojna światowa niemal zniszczyła firmę i zatrzymała jej rozwój. Dopiero po 10 latach od zakończenia wojny rodzinie Szwarców udało się odbudować kapitał i kontakty handlowe oraz na nowo zdefiniować politykę i cele firmy.

Otwarcie pierwszych sklepów w Niemczech i wejście na rynki zagraniczne

Po 30 latach firma wcieliła w życie plan otwierania na terenie Niemiec sklepów spożywczych. W 1968 otworzyła pierwszy sklep pod nazwą Handelshof. Do firmy dołączył syn Józefa – Dieter, który wprowadził LIDLA na szerokie wody szybko rosnącego w Niemczech rynku spożywczego. Powstały pierwsze sklepy Lidl, które musiały podjąć rywalizację z już istniejącą siecią ALDI. Przez 3 lata, do 1977 roku Josefowi udało się otworzyć 30 supermarketów.

Lidl otwiera swój pierwszy za granicą we Francji, w 1988r. natomiast w Polsce pojawia się dopiero 14 lat później – w 2002. Obecnie LIDL posiada w tylko w Europie Środowo-Wschodnej 2126 sklepów i przebił w liczbie sklepów Kauflanda, z którym intensywnie rywalizował w poprzedniej dekadzie.

Afery i aferki z udziałem Lidla

Lidl obok pasma sukcesów, przede wszystkim zwiększania udziału w rynku niemieckim i rynkach zagranicznych oraz otwierania setek nowych sklepów miał pewne potknięcia, które szeroko opisywano w mediach. Firmie zarzucano złe traktowanie pracowników, brak dbałości o ekologię oraz reklamy wprowadzające klientów błąd. W Polsce dużym echem odbiła się afera ze sprzedażą podróbek torebek naszej rodzimy firmy Wittchen pod nazwą Wittcehn. Na rynku niemieckim zaś głośno było o inwigilowaniu przez Lidla swoich pracowników i tworzeniu raportów na temat ich stanu zdrowia. Lidl przyznał się do zbierania danych na temat stanu zdrowia zatrudnionych, co dotykało ich sfery prywatnej i nie było zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych.

Pozostawienie na jakość i unikatowość oferty

Lidl początkowo pozycjonował siebie jako typowy dyskont zawierający standardowe, niczym nie wyróżniające się produkty poza atrakcyjnymi cenami. Od kilku lat polityka firmy uległa znacznej zmianie i obrano kurs na dobrej jakości unikatowe produkty, bardzo duży wybór warzyw i owoców, bogaty wybór mięs pakowanych, produkty mięsne i sery z innych krajów europejskich, szeroki wybór pieczywa oraz produkty (marki) własne. Lidl zrezygnował również z ekspozycji paletowej i dużą większą wagę przykłada do miłej dla oka ekspozycji produktów. Sklepy są czyste, kolejki zazwyczaj krótkie, postawiono również na kasy samoobsługowe, które odciążają kasjerów i przyśpieszają obsługę przy małych zakupach. Plusem Lidla są również bardzo duże parkingi, na które sklep może sobie pozwolić dzięki polityce zakupu gruntów pod budowę sklepów, która polega na usytuowaniu sklepów na bardzo dużych terenach. Lidle w przeciwieństwie do np. Biedronki, nie są lokowane w budynkach, które miały wcześniej inne przeznaczenie.

Lidl pozycjonuje się obecnie jako supermarket oferujący dobrej jakości produkty, szczególnie odznaczające się dobrą relacją ceny/do jakości i swoją ofertę kieruje do przedstawicieli tzw. „klasy średniej”. Klienci doceniają sieć także za rosnący udział produktów pochodzenia polskiego w jej ofercie, a warto zaznaczyć, że jeszcze kilka lat temu firma była krytykowana za to, że handlowała głównie produktami pochodzenia niemieckiego i innych państw europejskich, ponieważ centrala Lidla zamawiała hurtowo potężne ilości tego samego towaru i dystrybuowała je do wszystkich sklepów sieci, ograniczając zamawianie mniejszych ilości towaru krajowej produkcji, gdzie działały sklepy.

Skuteczne działania reklamowe

Lidl oparł swoje kampanie reklamowe na kilku sloganach „Lidl jest tani”, „Lidl – mądry wybór”, „Lidl Ceni jakość”, „Co tydzień coś nowego”, które jasno definiowały politykę sieci i przekaz kierowany do klientów – sieć stawiała na dobrą cenę, wysoką jakość, duży wybór i nowe produkty w ofercie zmieniane cyklicznie.

Lidl reklamowo aktywne był szczególnie w TV, Radiu i Internecie. Do bardzo udanych i skutecznych kampanii można zaliczyć gotowanie z Okrasą, Pascal vs Okrasa, przepisy kuchni Lidla, lidlowskie książki kucharskie darowane klientom po zrobieniu zakupów przekraczających 300 zł oraz cykl reklam z Dorotą Welman. Obecnie Lidl bardzo sprawnie korzysta z systemu promocji możliwych do realizacji dzięki swojej aplikacji mobilnej, która służy również do komunikowania klientom nowych promocji i nowości w ofercie.

Rywalizacja z Biedronką i innymi dyskontami

Lidl w Polsce rywalizuje przede wszystkim z Kauflandem i Biedronką. W Polsce Biedronka ma więcej sklepów i przyciąga nieco więcej młodych ludzi, wg specjalistów z powodu lepszego proximity (bliskości sklepu) – Biedronki lokowane są w osiedlach, między blokami, Lidle i Kauflandy częściej na uboczu dużych skupisk – blokowisk. Do Biedronki częściej można pójść na piechotę, a do Lidla wygodniej podjechać autem. Obecnie największa walka koncentruje się właśnie na dotarciu do młodych klientów, którzy stawiają na szybkość zakupów i dostępność/lokalizację sklepu.

Polub nas i bądź na bieżąco

Rywalizacja nie koncentruje się jedynie na klientach. Przeniosła się ona już dawno na pole rynku pracy. Sklepy spożywcze mają problem z pracownikami, szczególnie magazynierami i kasjerami, głównie z powodu dużej rotacji i częstych absencji. Duże sieci, szczególnie Biedronka i Lidl zaczęły bardzo intensywnie podbierać sobie pracowników kusząc ich wyższymi pensjami, lepszym socjalem, czy dodatkowymi premiami za obecność w pracy i brak L4. Z komunikatów prasowych oraz informacji branżowych wynika, że Lidl oferuje najlepsze warunki finansowe w segmencie supermarketów. Po dwóch latach pracy kasjerzy w Lidlu mogą liczyć na płacę 4800 tys. zł brutto, w Kauflandzie ok. 4100 zł brutto, a w Biedronce 3800 zł brutto.

Pozycja Lidla w Polsce

Lidl Polska zatrudnia obecnie ponad 24 000 pracowników i prowadzi ponad 700 sklepów. Sprzedaż produktów wyprodukowanych w Polsce przekracza 70% obrotów przedsiębiorstwa w Polsce. Polskie produkty za pośrednictwem Lidla, eksportowane są do ponad 20 państw Europy, głównie Środkowo-Wschodniej, ale także Europy Zachodniej i Północnej. W 2020 Lidl uplasował się na 10 miejscu pod względem przychodu ze sprzedaży produktów spożywczych w Polsce notując dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Ocenia się, że szybki rozwój sieci w Polsce i jej świetne wyniki sprzedażowe wynikają z dużego tempa otwierania nowych sklepów oraz skutecznej polityki reklamowej.

Lidl w liczbach (2020 rok)
  • 315 000 pracowników (24 000 w Polsce)
  • 11 000 sklepów (700 w Polsce)
  • 366 mld zł przychodu (21 mld zł w Polsce)
  • 21 mld zł zysku rocznie (ok. 1,1 mld w Polsce)

Podobał się Tobie ten artykuł? Będziemy wdzięczni za jego udostępnienie na facebooku lub twitterze.

Udostępnij:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments