Opisywaliśmy już sukces Zalando, teraz czas na nasze dobre, bo polskie Eobuwie.pl. Firma którą podziwiają wszyscy, która w dobie pandemii COVID rośnie zdecydowanie szybciej niż przed, która jest świetnym przykładem budowanego powoli lecz konsekwentnie polskiego biznesu, który ekspanuje na rynki zagraniczne i to z powodzeniem. Firma, która przekonała bardzo wielu Polaków, że butów nie trzeba mierzyć przed zakupem i że nie trzeba mieć zagranicznego kapitału, aby osiągać sukcesy. Przyjrzymy się krok po kroku jak ta firma rosła i co miało największy wpływ na jej niebywały sukces biznesowy.

Eobuwie istnieje od 2006r, a od 4 lat należy w 75% do grupy CCC. 75% udziałów firmy zostało sprzedane przez jej założyciela Marcina Grzymkowskiego za 130 mln złotych. Obecnie Eobuwie zatrudnia ponad 1000 osób, posiada w ofercie 450 marek butów i ponad 50 000 produktów i działa na terenie 12 krajów. Zysk firmy w 2019 wyniósł 65 mln złotych.


10 000 zł na start

Eobuwie.pl zostało założone przez Marcina Grzymkowskiego – 32-letniego przedsiębiorcę z Zielonej Góry, syna Państwa Grzymkowskich, którzy prowadzili sklep obuwniczy w Zielonej Górze. Pan Marcin Grzymowski pomagał rodzicom prowadzić rodzinny biznes, a więc handel butami miał już we krwi i dobrze wiedział „z czym to się je”. Na studiach zainspirował go e-handel i perspektywy prowadzenia w informatyzującej się Polsce sklepu on-line. Era Internetu w Polsce kwitła i powstawało bardzo dużo firm z branży e-commerce.

Pan Marcin znając dobrze specyfikę rynku i potrzeby klientów zaplanował proces sprzedaży i logistykę. Wraz z kilkoma współpracownikami inwestując 10 000 zł w sklep online uruchomił sprzedaż na Eobuwie.pl. Pierwszym sprzedanym produktem były buty firmy Tommy Hilfiger – śniegowce z futrem.

Początki były ciężkie. Sprzedaż online i kierowanie oferty do mieszkańców całej Polski wymagała bogatej oferty, a więc konieczne było nawiązanie nowych relacji handlowych i zawarcie umów z nowymi dostawcami. Wymagało to zbudowania zaufania i marki solidnego partnera biznesowego. Determinacja Pana Marcina i upartość w dążeniu do celu sprawiła, że w Eobuwie.pl pojawiało się co raz więcej marek.

Marketing to podstawa

Eobuwie postawiło na wszystkie dostępne formy marketingu, jednakże nie ujawnia na jaką formę reklamy kładzie największy nacisk. Firma dużą wagę przykłada do SEO, kontent marketingu, kampanii facebook i adwords. Istotne są również mailingi do klientów, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie informacji handlowych kupując buty od Eobuwia. Oczywiście kluczowe są także reklamy w TV i radiu, firma stosuje się również product placement w programach telewizyjnych i serialach. Eobuwie znalazło się w gronie 10 największych firm z branży e-commerce pod względem wielkości wydatków reklamowych. Przed nimi znajduje się min. Allegro, Bob Prix i Zalando.

Darmowe zwroty i wysyłki

Oczywiście Eobuwie tak jak jego konkurent Zalando nie pobiera od klientów dodatkowych opłat za wysyłkę towaru oraz zapewnia jego darmowy zwrot. Klient może w terminie 30 dni zwrócić towar, a koszt zwrotu pokrywa sklep.

Ekspansja zagraniczna

Eobuwie działa już na 12 rynkach, lecz rynek polski generuje firmie 40% przychodów. Firma jest obecna min. w Niemczech, Czechach, Słowacji, na Węgrzech, Litwie, Ukrainie, w Bułgarii, Rumunii, Grecji, Szwecji i Włoszech oraz w Hiszpanii. Docelowo Eobuwie planuje ekspansję na inne rynki, przede wszystkim europejskie.

Esize.me i salony stacjonarne

Eobuwie stawia na innowacje, praktycznie wybrzmiewa to w każdym wywiadzie z Marcinem Grzymkowskim. Jedną z kluczowych innowacji jest aplikacja esize-me, która jest używana w nowych salonach stacjonarnych eobuwie otwieranych w największych polskich miastach. Aplikacja skanuje stopę klienta i dobiera dla niego buty o idealnym rozmiarze i budowie odpowiadającej jego kształtowi stopy.  Salony eobuwie nie posiadają klasycznej ekspozycji, gdzie przeglądasz buty na regałach i wskazujesz, który chcesz zmierzyć. Tutaj wszystko zaprezentowane jest na ekranach dotykowych zawierających wszystkie parametry buta i jego szczegółowy opis i jego wizualizację. Jeśli but się Tobie spodoba pracownik sklepu przyniesie wybrane buty w Twoim rozmiarze w ciągu 3 minut.

Polub nas i bądź na bieżąco

Ciągłe usprawnienia kluczem do sukcesu

Pan Marcin w udzielanych wywiadach wskazuje, że z jego punktu widzenia kluczem do sukcesu Eobuwie były liczne usprawnienia, które poprawiały szybkość i jakość obsługi klienta, proces wysyłki i realizacji zwrotów, łatwość wyszukiwania określonych produktów i ciągłe dostosowywanie sklepu do zmieniającego się rynku. Serwis nie może być niezmienny w swojej formie dłużej niż rok. Trzeba go cały czas zmieniać i obserwować trendy. Nie można skupiać się jedynie na marży, ale także należy dbać o dostępność i bogactwo oferty. Nie można jedynie ciąć kosztów pracy i obsługi klienta, ale powinno się inwestować w odpowiednie oprogramowanie, pracowników i nowoczesną reklamę.

Eobuwie w liczbach (w 2019 roku)
  • ponad 1000 pracowników
  • ponad 50 000 produktów i 450 marek
  • obecne w 12 krajach
  • 22 sklepy stacjonarne w Polsce
  • Możliwość wysyłki 100 000 paczek na dobę
  • 520 mln zł przychodu w 2019
  • 65 mln zł. zysku w 2019

Podobał się Tobie ten artykuł? Będziemy wdzięczni za jego udostępnienie na facebooku lub twitterze.

Udostępnij:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments