Niegdyś najbardziej znana platforma aukcyjna w Polsce, a obecnie największa i najbardziej znana platforma dla profesjonalnych sprzedawców, która od 20 lat nie ma sobie równych w zasięgach, liczbie klientów, liczbie sprzedawców i produktów w ofercie. Za Allegro nie ma długo, długo nic, choć wielu próbowało zająć jego miejsce. Platforma znana pod nazwą Allegro oraz wieloma złośliwymi nazwami nadanymi przez internautów np. Alledrogo. Firma, która zmieniła zasady gry na polskim rynku e-commerce i przez lata wyznaczała trendy na rynku sprzedaży internetowej. Podbijała opcją licytacji produktów umysły Polaków i dawała często więcej emocji niż mecze polskiej kadry narodowej w Piłkę Nożną, następnie opcją Kup teraz wysłała sprzedawcom wyraźny sygnał do wejścia na platformę i wypchnięcia okazjonalnych sprzedawców rzeczy używanych. Sprzedawano tam kryształowe żyrandole, terminale przeładunkowe, krasnale ogrodowe, skończywszy na tykwie do sushi. Poznajmy historię Allegro, które od 22 lat towarzyszy nam w naszych internetowych podbojach i codziennych zakupach i które stoczy prawdopodobnie ekscytującą walkę o przetrwanie na pozycji top 1 polskiego e-commerce z Amazonem.

Allegro funkcjonuje na polskim rynku od 1998r. Obecnie zatrudnia 2500 osób w Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu. Firma planuje zatrudnić w tym roku 900 nowych pracowników. Popularny sklep w 2020 miał ponad 200 mln ofert i 140 000 sprzedawców i zanotował zysk netto wielkości 290 mln złotych.


Zaczęło się od wirtualnego bazarku

Pomysł utworzenia portalu aukcyjnego wzorowanego na amerykańskim należał do Holendra Arjana Bakkera, który jak głosi legenda na skutek przegranego zakładu w latach 90 przyjechał do Polski i w naszym kraju stawiał kroki biznesowe w handlu sprzętem komputerowym. Trudno w to uwierzyć lecz w stworzeniu projektu pomół mu haker, który niegdyś włamał się systemu komputerowego jego firmy i podpowiedział jak zabezpieczyć system przed kolejnymi włamaniami. W 1999r. Bakker i dwóch jego nowych wspólników między innymi Tomasz Dudziak, który napisał kod pierwszej wersji serwisu pracowali nad uruchomieniem serwisu, którego start zaplanowano na 31.12.1999r. Ponoć, w co trudno dzisiaj uwierzyć, pierwsza wersja Allegro mieściła się na dyskietce. Pierwotnie serwis miał nosić nazwę Zatoka.pl, jednak domena okazała się być zajęta, a Bakkerowi zależało na nazwie kojarzącej się szybkością zakupów – tak padło na Allegro – które w muzyce oznacza szybkie tempo.

Jedna z pierwszych odsłon Allegro – 2000r.
Trudne początki w innej epoce

Start serwisu z pewnością można było zaliczyć do udanych. Należy pamiętać, że w 1999r. mało kto posiadał stałe łącze, część korzystała z modemów, część z kafejek internetowych a Neostrada dopiero miała wchodzić do polskich domów i firm. Stały dostęp do Internetu mieli nieliczni i to szczególnie w dużych miastach. Weźmy pod uwagę również fakt, iż w 1999 sprzedaż online praktycznie nie istniała, a konsumenci nie mieli zaufania do kupowania produktów na odległość. Nie brakowało także oszustów, którzy na Allegro od samego początku próbowali dokonywać wyłudzeń i podszywało się jedynie pod sprzedawców.

Szybka sprzedaż firmy i dalszy rozwój

Mimo pewnych trudności i trudnych czasów, które nie wydawały się być gotowe na tego typu biznes Allegro bardzo szybko zyskiwało popularność nie mając w zasadzie żadnej konkurencji na polskim rynku. Praktycznie wszystkie oferty były dostępne w systemie aukcyjnym co stanowiło pewną rozrywkę i możliwość zakupu produktu znacznie poniżej jego ceny rynkowej – aukcje startowały nie raz od symbolicznej złotówki. Licytowanie się innymi klientami dla wielu osób było ekscytujące i chętnie dzieliły się one informacjami o nowej platformie aukcyjnej. Po kilku miesiącach działalności Allegro miało już kilka tysięcy stałych klientów, którzy założyli konta w serwisie. Platforma została zauważona przez brytyjską grupę kapitałową QXL Ricardo, która miała kilka serwisów aukcyjnych w kilku krajach i została przez nią nabyta za 75 000 $. Baker i Dzudziak zostali w zarządzie Allegro i zaplanowali świetny biznes z Onet.pl – za milion złotych dogadali się z Onetem na szeroką promocję swoich ofert i dostęp do ich bazy użytkowników – celem był wzrost liczby zarejestrowanych w Allegro użytkowników do 200 000, a udało się dojść do 400 000 kont. Allegro zachęcone wzrostem liczby użytkowników i sprzedawców postanowiło zacząć monetyzować ruch i pobierać prowizję od sprzedaży. Decyzja była niepopularna i wywołała sporą wrzawę wśród sprzedawców, jednak zasięgi i sprzedaż zachęcały do pozostania z Allegro i wystawianiu swoich produktów.

Niesamowity wzrost i starcie z eBayem oraz wykupienie Allegro przez Naspers

Na początku 2003 roku nastąpiło jednak przejęcie udziałów w spółce przez poznańskie kierownictwo QXL Poland – należeli do niego m.in. Arjen Bakker i Tomasz Dudziak co było zarzewiem bardzo dużego konfliktu z QXL Ricardo. Z powodu pęknięcia bańki internetowej i zbliżającego się wejścia giganta eBay na rynek Polski konflikt musiał zostać jak najszybciej rozwiązany. Finalnie QXL wykupił 100% akcji, ale należał o do Grupy Tradus, która została kupiona przez Koncern mediowy Naspers, który tym sposobem został właścicielem allegro.

W 2005r. po pięciu latach stałego rozwoju i już trwającej w Polsce rewolucji internetowej Allegro doszło do 2.5 mln zarejestrowanych klientów.

Cyfrowa rewolucja i wchłanianie podobnych serwisów

Pod rządami Naspersa Allegro dokonało zakupu OtoMoto, Ceneo, Bankiera i Internet Service. Wprowadzono także duże zmiany w wyglądzie i działaniu serwisu – pojawiło się m.in. sortowanie wyników szukania według “trafności”.

W 2019 Allegro wykupiło również największy w Polsce serwis biletowy eBilet.pl i rozpoczęło promocję pakietu Allegro Smart wśród ponad miliona klientów eBiletu.

Polub nas i bądź na bieżąco

Wielki Boom – wejście na giełdę

Allegro tłumaczyło, że debiut na warszawskim parkiecie jest naturalnym elementem rozwoju. Spółka chciała pozyskać środki finansowe, by spłacić część zadłużenia. Emisja akcji ma także zwiększyć rozpoznawalność marki i pozwolić jej na zbudowanie bazy akcjonariuszy oraz umożliwić im upłynnienie posiadanych walorów. Allegro podało w opublikowanym komunikacie giełdowym ws. informacji o zakończonej ofercie publicznej, że wartość przeprowadzonej oferty publicznej sprzedaży 213 mln 549 tys. 39 akacji oferowanych wyniosła 9 mld 182 mln 608 tys. 677 zł.

Nadciągające starcie z Amazonem

O oficjalnym wejściu Amazona na Polski rynek mówiło się już od kilku lat. Koncern Jeffa Bezosa ma w naszym kraju siedem centrów dużych dystrybucyjnych, a budowa ósmego już się rozpoczęła. Amazon stworzył sobie idealną infrastrukturę magazynową i logistykę aby wejść na polski rynek. Serwis Amazona jest dostępny dla polskich klientów od 01.03.2021.

Oczywiste jest starcie Amazona z Allegro o sprzedawców i klientów. Kluczowe dla Amazona będzie przekonanie sprzedawców do wystawiania swoich ofert, a im więcej ofert będzie miał Amazon tym więcej klientów wejdzie na stronę serwisu i dokona transakcji. W tej chwili Allegro działa na średniej prowizji wielkości 16% od sprzedaży, Amazon ma inny model biznesowy, ale gdyby go przełożyć na prowizję to ma ok 7%. Różnica jest znaczna i będzie miała wpływ na wybory sprzedawców. Ponadto Amazon oferuje program tańszych dostaw Amazon Prime, który oceniany jest korzystniej od Allegro Smart poprzez dodatkowe świadczenia VOD, które Amazon oferuje klientom korzystającym z programu. Przed nami ciekawe starcie, które zapewne zmieni rynek i być może obniży ceny produktów na skutek zmiany polityki Allegro, które zbudowało sobie na naszym rynku monopol.

Allegro w liczbach (2019r)
  • 2500 pracowników
  • 200 mln ofert
  • 140 tys sprzedawców
  • 15 mln klientów
  • 290 mln zł zysku
  • 2.4 mld zł przychodu

Podobał się Tobie ten artykuł? Będziemy wdzięczni za jego udostępnienie na facebooku lub twitterze.

Udostępnij:
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments